In een tijd waarin online marketing de overhand heeft, is offline marketing belangrijker dan ooit als je wilt opvallen. Offline kan het namelijk een stuk minder competitief zijn. Een van de manieren om offline marketing te benutten, is door middel van direct mail per post. Het succes van een postmailing hangt af van een goede voorbereiding. In dit artikel geven we je advies over waar je daarbij op moet letten.
Doelgroep en boodschap
De eerste stap is het bepalen van je doelgroep en de boodschap die je aan hen wilt overbrengen. Beschrijf je doelgroep zo gedetailleerd mogelijk. Stel jezelf de volgende vragen:
· Welke problemen ervaren ze waar jouw product of dienst een oplossing voor biedt?
· Hoe omschrijven ze die problemen? Wat is de woordkeuze? Welke vragen hebben ze over mogelijke oplossingen voor hun problemen?
· Op welke toon moet je de doelgroep aanspreken? Is het gepast om ‘u’ of ‘je’ te gebruiken? Moet de boodschap formeel of juist informeel zijn?
· Welke aspecten kunnen je doelgroep prikkelen en aanzetten tot actie? Welke diensten of services bied je aan die je doelgroep belangrijk vindt? Denk aan korte levertijden, gratis retourneren, proefperiode om een product of dienst uit te proberen, enzovoorts.
Beschrijf je doelgroep zo specifiek mogelijk, zodat je de boodschap beter kunt insteken en je de kans op een succesvolle mailing vergroot.
De mailing: zorg dat hij kort, krachtig en visueel aantrekkelijk is
Je boodschap moet kernachtig, krachtig en visueel aantrekkelijk zijn. Een handig hulpmiddel voor het tekstuele gedeelte van je mailing is de AIDA-formule.
AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action.
Begin met een pakkende titel om de aandacht te trekken. Wek vervolgens interesse door in de eerste alinea het probleem van je doelgroep te beschrijven en de oplossing kort aan te stippen.
Daarna kun je mogelijke bezwaren wegnemen en de voordelen van je product of dienst benadrukken. Sluit af met een duidelijke call-to-action, bijvoorbeeld een bezoek aan een webpagina waar ontvangers een aanbieding kunnen claimen of een gratis proefperiode kunnen starten.
En dan de visuele elementen: zorgt dat ieder element van toegevoegde waarde is. Denk aan het omcirkelen van je call to action of een foto van een persoon die naar je call to action wijst of kijkt.
Hoe zorg je ervoor dat je mailing wordt geopend?
Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je mailing openen, is het belangrijk om de aandacht te trekken en nieuwsgierigheid op te wekken zodra het poststuk op de mat valt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door:
· Een opvallende gekleurde envelop te gebruiken, zoals geel, groen of paars.
· Een bijlage in de envelop te stoppen, zodat er een bobbel ontstaat.
· De envelop persoonlijk te adresseren.
· De adresgegevens met de hand te schrijven.
Hulp nodig? Benader een specialist in direct mailing
Om de grootste kans op een succesvolle direct mail te hebben, raden we je aan om een specialist in direct mail om hulp te vragen bij het uitwerken van jouw campagne.
Een direct mail specialist kan je adviseren over de beste aanpak voor jouw doelgroep. Hoewel het inschakelen van een specialist een investering met zich meebrengt, is het de moeite waard. Vooral gezien het feit dat het versturen van een mailing al snel enkele duizenden euro's kan kosten. Het is dus belangrijk om de kans op een rendement op je investering zo groot mogelijk te maken.